Je čokoláda zdravá?

Rubrika: O potravinách
Autor: Martin Jungmann

Čokoláda v dnešní době bohužel zapadla do škatulky špatných nezdravých potravin, které bychom si měli odříkat. Vede k nadváze, alergiím (důsledek především zastoupeného mléka) a způsobuje akné. Vše co jsem teď vyjmenoval však platí jen v případě, že se jedná o masově produkované čokolády z praženého a jinak přepracovaného kakaa s přídavkem cukru, mléka, ztužených tuků a aditiv. Budeme-li se bavit o kvalitní hořké čokoládě (tzn. více než 70 % kakaové složky) můžeme od ní při přiměřené konzumaci očekávat množství zdraví prospěšných účinků.

Pozitivní účinky čokolády
Čokoláda má na lidský organismus stimulující a povzbuzující účinky. Můžou za to látky jako jsou anandamid, arginin, dopamin, tryptofan a fenyletylamin. Rozeberme si účinek fenyletylaminu (přítomen v kakau), který bývá nazýván hormonem lásky a štěstí. V mozku vyvolává uvolnění dopaminu, dalšího neurotransmiteru, který má vliv na nálady. Ke zvýšení této látky v organismu dochází například při orgasmu :-).

Dalším důvodem proč konzumovat kvalitní hořkou čokoládu je její obsah hořčíku (100 g čokolády obsahuje cca 80 mg hořčíku). Ten hraje důležitou roli při nervových funkcích a svalové relaxaci, je důležitým prvkem při tvorbě kostí a zubů.

Obsah kofeinu v čokoládě je relativně nízký, údaje se různí, v průměru se uvádí na 100 g hořké čokolády s 50 % kakaa cca 50 - 60 mg (odpovídá šálku slabší kávy)

Při trávení působí kvalitní hořká čokoláda slabě zásadotvorně na náš organismus. Termicky má na náš organismus ohřívající dopad.

Konzumace kvalitní čokolády se určitě nebojte. Pamatujte jen, že všeho s mírou. Když si dáte např. jeden řádek kvalitní hořké čokolády (cca 20 g) uspokojíte své chutě a vaše tělo Vám také poděkuje.

S přáním pohodového dne

Martin Jungmann

zdroj:http://zdravi21.com/

 


Další články z rubriky O potravinách

Tajemství sladké chuti bez cukru aneb Stevie sladká

Rostlina STEVIE je 200 – 300 krát sladivější než běžný řepný cukr a navíc neobsahuje téměř žádnou energii. Chcete se dozvědět, jakým způsobem se Stévie uplatní v racionálním jídelníčku? 

U mě v kuchyni - zásoby ve spíži

Slibovala jsem letos několik webových novinek a teď konečně přicházím s další z nich. Na konzultacích se mě často ptáte, kam chodím kupovat jednotlivé potraviny, co si nakoupit do zásoby, jak vyřešit rychlou svačinu když nemám nic připraveno, čím ochucovat a zahušťovat při vaření, co si dát, když mám chuť na sladké, co domácí pečení a spoustu dalších podobných otázek. Rozhodla jsem se tedy, že postupně sepíšu takový malý seriál o tom, jak tohle všechno dělám já u mě v kuchyni. Vždy chci po svých klientech, aby si hledali ve stravování vlastní cestu, našli si recepty, které jim chutnají a na konci programu kompletně zvládli si sestavovat vlastní jídelníček podle svých potřeb. Proto ani tento seriálek nemá to být „návod jak to dělat správně", ale chtěla bych, aby vám byly tyto články inspirací a pomohly se vám zorientovat ve světě zdravé výživy tak nějak více prakticky. Toť vše na úvod a začínáme :)

Proteiny v prášku jsou plné karcinogenních umělých sladidel

Myslím, že nebude daleko od pravdy, když řeknu, že dnešní svět fitness a zdravé výživy na nás chrlí obrovské přívaly reklam na proteinové doplňky na nárůst svalové hmoty nebo na její ochranu během redukce váhy.  Jak časopisy, tak i eshopy s doplňky stravy jsou plné mnohdy až desítkami různých výrobců proteinů.( pozn.: protein, nejčastěji formou prásku, je doplněk stravy, obsahující mnohdy až 99 % bílkovin a rozmíchává se nejčastěji s vodou)

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz: