Po sacharidech se tloustne?!

Rubrika: Metody hubnutí
Autor: Výživové centrum Mgr. Mariany Halmanové

Po sacharidech se tloustne?!
V posledním roce se setkávám stále častěji s rozličnými názory na sacharidy a jejich vliv na štíhlou figuru. Začaly se objevovat nejrůznější diety, které jsou založené na úplném vynechání sacharidů ze stravy. Sacharidy se tak staly pro někoho doslova strašákem. Pojďme si ale říct, jak to skutečně s nimi je a jakou roli v jídelníčku běžné populace hrají.

Na začátku bych ráda velice jednoduše vysvětlila, co jsou to sacharidy a metabolický rozdíl mezi složitými a jednoduchými sacharidy.
Rozklad složitých sacharidů je, jak už název sám napovídá, komplikovanější, a proto z nich tělo získává energii delší dobu, resp. po celý průběh rozkladu. Zároveň platí, že vzhledem k tomu, že se jedná o náročnější metabolickou akci, tak během ní spálíme více kalorií. Jednoduché sacharidy nabíhají do krve poměrně rychle a snadněji se vypálí. Pro náš denní režim jsou užitečné oba dva typy.
Sacharidy dodávají energii celému tělu včetně energie potřebné k běžným procesům organismu. Pomáhají mozku, aby byl bystrý, dodávají dynamičnost pohybu a jsou nezbytným pomocníkem při sportu. Energie, jako taková, ale představuje kalorie. Jeden gram sacharidu představuje cca 4kcal. Je důležité s ale uvědomit, že jeden gram bílkovin se rovná také asi cca 4kcal a jeden gram tuků dokonce 9kcal. Což znamená, že sacharidy nijak kaloricky nevybočují.
Problém je v nadměrném příjmu cukrů, chybném výběru potravin a ve špatném rozložení sacharidových pokrmů během dne.
Je třeba volit kvalitní sacharidy ve formě cereálií, přílohovin (rýže, brambory, kuskus, bulgur, luštěniny, atd.), celozrnného a žitného pečiva a ovoce (ovocný cukr), na rozdíl od výrobků z rafinovaného cukru, které představují pro naše tělo jen prázdné kalorie, ale nemají pro organismus žádnou přidanou hodnotu. Řada lidí se tak stává doslova závislá na cukru, což je opravdu vážný problém vedoucí až k obezitě nebo dokonce dětské obezitě, která se stává závažným tématem.
Hospodaření se sacharidy během dne je alfou a omegou štíhlé linie. Váš jídelníček by měl být během dne sestaven asi takto:
Snídaně - bohaté zastoupení složitých sacharidů, např. vločky, müsli, celozrnné nebo žitné pečivo a ideálně ještě kus ovoce k rychlému doplnění cukrů
Dopolední svačina - ovoce čili jednoduché sacharidy
Oběd - zde je třeba nevynechávat sacharidovou složku, ideálně ve formě vhodné přílohy. Zeleninový salát není k obědu vhodným pokrmem.
Odpolední svačina - vynecháme ovoce a snížíme příjem sacharidů, pomalu přecházíme na bílkovinno-zeleninovou stravu
Večeře - ideálně bez příjmu sacharidů
Co nám toto rozložení říká? Během dopoledne a k obědu bychom si měli vytvořit dostatečné zásoby sacharidů na zbytek dne, kdy je pomalu během odpoledne a večera spálíme a tělo tak nebude mít tendenci ukládat přebytečné sacharidy na tuky. Zároveň se budete cítit svěží, energičtí a nebudou Vás honit chutě na sladké.
Můžeme si tedy říci, že sacharidy pro nás mohou být velice přínosné a pro figuru nejsou nebezpečné, pokud zachováme určitá pravidla. Mezi ty patří zejména příjem pouze optimálního množství sacharidů, vhodný výběr potravin, omezení konzumace rafinovaného cukru a vhodné hospodaření se sacharidy.

 


Další články z rubriky Metody hubnutí

Dieta v krabičkách pomůže zhubnout, ale neřekne, jak si kila udržet

Lidé, kteří spoléhají na krabičkovou dietu, skutečně zhubnou. Se zdravou redukční výživou to však někdy nemá příliš společného.

„Víme, že v některých krabičkových dietách jsou na svačinu dodávány pudinky nebo műsli tyčinky, které obsahují příliš mnoho cukrů, ale málo tělu prospěšných látek, které jsou pro zdravé hubnutí opravdu důležité," upozorňuje Kristýna Galová z Institutu kompliment, který se zaměřuje na redukci váhy pod vedením odborných poradců. Hlavní problém diet z krabiček však vidí jinde.

Chcete zhubnout dietou? Smutná statistika hovoří jasně...

Jedním z nejčastějších předsevzetí, které si mnozí z nás dávají stále dokola je touha zhubnout. Proto se Vám dnes pokusíme přiblížit jaké aspekty a složitosti sebou hubnutí přináší, abyste se mohli při hledání způsobu „jak zhubnout"rozhodnout co nejlépe.

Jídelníček podle krevních skupin

Každému z nás byla dána do vínku jedna ze čtyř krevních skupin, ta je určena geneticky a zdědili jsme ji po rodičích. Již od pradávna je známé, že každá krevní skupina je jiná a její nositelé jsou náchylnější ke konkrétním typům nemocí a zároveň mají rozdílné dispozice k trávení konkrétních druhů potravin. Rozeznáváme krevní skupiny 0, A, B a AB.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz: