Jak na podzimní chřipku

Rubrika: Sezonní záležitost
Autor: Výživové centrum Mgr. Mariany Halmanové

Jak na podzimní chřipku
Podzimní období je pro náš organismus náročný čas. Bylo tomu tak vždy a naši předkové dobře věděli, jak se připravit, že v zimě se více spí a odpočívá, abychom měli na jaře zase sílu. Moderní doba je jiná, nároky na nás jsou stejné během celého roku a přírodní biorytmy se nezohledňují. V zimním období dostává naše imunita, co proto a pokud o své tělo nepečujete, můžete velmi snadno podlehnout chřipce. V chladném období je tělo oslabené, zároveň teploty mírně nad nulou jsou živnou půdou pro šíření onemocněních, a pokud spojíme tyto dvě kombinace, vyjde nám vždy vyšší pravděpodobnost onemocnění. Jak se ale bránit? Řekněme si několik základních rad, jak pomoci svému tělu posílit imunitu a vyhrát tak boj s chorobami.
První rada zní, dbejte na pestrost stravy, abyste přijímali přirozenou cestou dostatek ochranných látek a vlákniny. Dostatečný příjem vitamínů, minerálů, antioxidantů a vlákniny je základem vaší imunity. Zařaďte do svého jídelníčku pravidelně ovoce, zeleninu, luštěniny, kysané výrobky, celozrnné potraviny a různé druhy masa. Dbejte na kvalitu potravin, které kupujete a preferujte tuzemské potraviny, které geograficky vyhovují našemu organismu.
V zimním období konzumujte více potravin, které ohřívají tělo a vyhněte se potravinám, které naopak organismus ochlazují. Mezi „chladné" potraviny patří např. mléčné výrobky, zejména jogurty, tropické ovoce, banán, bílé víno, produkty z bílé mouky a rafinovaný cukr. Naopak do „teplých" potravin řadíme polévky, koření, maso, sýry, vejce, celozrnné potraviny, semena, luštěniny, atd.
V náročných zimních měsících se mluví o navýšení příjmu vitamínů a minerálů prostřednictvím suplementů. Doporučila bych doplnit vitamín C (max.250mg) a hořčík. V případě, že byste cítili atak chřipky, můžete konzumovat vitamín C 250mg až 3x denně v rozestupu 3-4 hodin. Tento postup se velmi osvědčil jako obrana při nastupující chřipce.
Používejte bylinky a vybírejte takové, které mají blahodárný účinek na posílení imunity. Byliny můžete používat při vaření nebo jako základ horkých čajů. Mezi účinné pomocníky patří česnek, kustovnice čínská, echinacea, hlíva ústřičná, rakytník řešetlákový, aj.
Dostatečně spěte a odpočívejte. Zima byla vždy obdobím odpočinku a klidu. Lidé za tmy už příliš nepracovali, více odpočívali a déle spali. Naše tělo potřebuje být ochraňováno, aby mohlo toto náročnější období překlenout bez újmy. Zkuste se více rozmazlovat, užívejte si četby knih, horkých koupelí a teplých nápojů.

Další články z rubriky Sezonní záležitost

Zhubnout do plavek? Ještě není pozdě!

Pokud chcete zhubnout zdravě do plavek, tak není vůbec pozdě. Přečtěte si následující rady jak na to bez diet, hladu a hlavně jojo efektu. Určitě pár kilo i centimetrů do plavek ještě shodíte! Jak, vám poradím v tomto článku. Čtěte dál!

1. Motivace a cíl - je při hubnutí a pro zhubnutí nejdůležitější. Platí to i u hubnutí do plavek. Proto si stanovte pouze reálné cíle! Jinak motivaci brzo ztratíte a budete se jenom trápit. Když chcete do července shodit celkově například 6 kg, rozdělte si je na několik menších částí. To je: každý týden zhubnu 1 kg a začátkem července budu o 6kg a několik centimetrů štíhlejší. Za každé kilo dolů se odměňte. Samozřejmě ne jídlem.

KVĚTEN - PODPORA SRDCE

"Máj, lásky čas, hrdliččin zve ku lásce hlas" a tak není divu, že nejohroženějším orgánem tohoto měsíce je SRDCE. Srdce = sídlo našich citů. I v dnešní době, kdy se mnozí soustředí spíše na to, co jim říká jejich mozek, máme v tomto období asi největší potřebu milovat, sdílet a otevřít svá srdce někomu druhému. Pokud nemáme partnera, je nám smutněji než v jiném měsíci.

Sbíráte šípky ?

ŠÍPKOVÁ POMAZÁNKA RAW - Sezonní a regionální pochoutka.

S tímto receptem je v prvé řadě spojena procházka, nejlépe s dětmi do podzimní přírody,a to od poloviny do konce října, kdy se na mezích a okrajích lesů vybarvují šípky.Celou přípravou se vine ruku v ruce kombinace relaxačního pohybu, určitá míra hry ze zpracování obyčejných všudepřítomných plodů a ve finále delikatesní, superzdravé a hlavně jednoduché "něco na chleba".Do procesu zdravé přípravy jídla a vaření je užitečné zapojit dítko, které, i když by nepomáhalo přímo, tímto si uchová v paměti dovednosti, které jsou důležité pro jeho pozdější samostatný život a hlavně: vytvoří si vztah ke zdravému stylu jídla.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz: