Hubnutí pomocí zdravých tuků – super novinka !

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Ing. Martin Škába

Hubnutí pomocí zdravých tuků – super novinka !

Proč přibíráme více a více na váze, jsme víc a víc nemocní a rychleji stárneme? Vědci objevili, že na to je jednoduchá odpověď. Týká se to tzv. skrytého zánětu. Vychází to z výzkumů Dr. Barry Searse z nadace výzkumu zánětů v Marlblehead a také výzkumů dalších univerzit a společností.

Mnoho lidí cvičí, hlídá si stravu i přesto mají velké množství tukových zásob v těle. Jak tuku podkožního, tak útrobního (tuk kolem orgánů v oblasti břicha - je nejvíce nebezpečný). Právě obezita a zvyšování tukové vrstvy je potřeba také vnímat jako civilizační chorobu.

Zánět v těle podporuje obezitu

Výzkum se týkal vlivu omega-3 mastných kyselin na záněty v těle a s tím související rozvoj obezity a civilizačních chorob. Na začátek je potřeba rozlišovat 2 typy zánětů. Klasický zánět je ten, který nás bolí, třeba i zánět kloubů, šlach, svalů, kůže. Naopak buněčný zánět, který je uvnitř, tomu se říká tichá bolest, člověk o ní neví a nebolí, ale zabíjí. Vědci ho nazvali The secret killer (tichý zabiják). Skrytý zánět nevidíme, strašně dlouho je v nás a my o něm nevíme. Projeví se třeba až po těch 15- 20 letech. Objevili překvapivé spojení mezi zánětem, srdečními chorobami, rakovinou Alzheimerem a jinými chorobami. Ten zánět má přímou souvislost s tím, že člověk onemocní nějakou touto vážnou chorobou.

Co způsobuje, že v těle vzniká zánět a díky tomu tloustneme a rozvíjí se civilizační choroby?

- zvýšená spotřeba omegy-6 (běžné rostlinné tuky)
- zvýšená spotřeba sacharidů (především jednoduchých = sladkosti, džusy, pečivo, bílá mouka atd,
běžné těstoviny)
- snížená nebo žádná spotřeba omegy-3

Nabírání tuku a zánět v těle

Ve výzkumu se také testovaly těhotné ženy. Ty ženy, které během těhotenství nabraly kolem 20-25 kg, měly v těle rozvíjející se zánět. Ženy, kterým byly podávány během těhotenství vyšší dávky omega-3 (resp. hlavně EPA a DHA), přibraly kolem 8 kg, což je normální zdravý nárůst hmotnosti.

V ČR se testovalo na přístroji In- body, jak poklesnou tukové zásoby při podávání těchto zdravých tuků. Testovaní byli jedinci, kteří měli zdravou stravu a pravidelný pohyb několikrát týdně, ale nedařilo se jim shodit tukové zásoby, hlavně v oblasti útrobního tuku. Výsledky byly velmi zajímavé. U všech testovaných se během měsíce výrazně snížilo množství tuku.


Jak to v těle funguje?

Omega-6 nenasycené mastné kyseliny se metabolizují (přeměňují se) na kyselinu arachidonovou. Toto to je normální proces. Pokud máme v těle této kyseliny moc, protože konzumujeme výše uvedené potraviny a naopak nemáme ve stravě omega-3 mastné kyseliny, začíná se v těle spouštět zánět. Protože jíme mnoho sacharidů (myslím tím těch jednoduchých cukrů), vylučuje se mnoho hormonu inzulinu a ten také spouští zánět. Pokud začnu ve stravě omezovat jednoduché cukry (nebo nejlépe je nejím vůbec) a začnu navyšovat konzumaci omega-3 mastných kyselin, pak se celý proces blokuje a zánět nevzniká.

Kde se vyskytuje omega-3?

Studie potvrdili, že vhodná denní konzumace na průměrného člověka je 9,5 gramů EPA a DHA. (jde o součet obou kyselin EPA a DHA) Nejvhodnějšími zdroji jsou ryby a kapsle „rybího tuku". Jen z ryb není možné dostat do těla dostatečné množství EPA a DHA. Proto je potřeba se vzdělávat a informovat, jaké doplňky a výrobci jsou kvalitní nebo si nechat od nezávislého člověka (ne od prodejce) poradit. Z rostlinných olejů na doplnění omega-3 je vhodný makadamový a lněný olej, i extra panenský olivový, které obsahují ale jen ALA kyselinu.

Jak zjistit zánět?

Existují metody, které mohou zjistit, zda má člověk v těle probíhající zánět. Srovnává se poměr mezi kyselinou Arachidonovou a EPA. Bohužel, v České republice si můžeme nechat udělat pouze krevní test tzv. C. reaktivní protein, který je velmi nepřesný a málo vypovídající.

 

Váš Ing. Martin Škába

 www.skaba.cz

 

 

 


Další články z rubriky Zdravé stravování

Rychlý úvod do dětské výživy

Zdravý životní styl - všeobecně známé a velmi diskutované téma. Je to jen další moderní trend, způsob jak podpořit potravinářské řetězce a farmaceutické společnosti? Jak moc záleží na tom, zda jsou potraviny organické či ne a co to vlastně znamená? Kterým nemocem se dá předejít zdravou stravou a jak naše tělo funguje, když stravu zpracovává? Jak určité potraviny ovlivňují schopnost se soustředit, učit se a udržet si energii?

To vše patří do jakési základní abecedy o výživě, kterou by každý rodič měl znát. Jestliže je zdravý živ. styl důležitý pro dospělé, pak je zcela zásadní pro děti jak předškolního, tak školního věku.

Jídlo - tvůj pomocník či nepřítel

Stravování mladé generace je velmi aktuální téma. V době růstu a dospívání potřebuje tělo vyvážené množství základních makroživin, tedy bílkovin, sacharidů a tuků. Nemělo by chybět dostatečné množství ovoce a zeleniny, kvůli minerálům, vitamínům a vláknině. Pokud stravě nevěnujeme v této době patřičnou pozornost, zaděláváme si na problémy se zdravím, a to nejen ve vzdálené budoucnosti, ale bohužel i v té blízké. Stále se snižuje věk, ve kterém se objevuje cukrovka II. typu, vysoký krevní tlak. Mladých lidí s nadváhou (dokonce s obezitou) přibývá, přibývají problémy s klouby, šlachami, mnoho mladých má potíže s imunitou.

Znáte slabiny svého jídelníčku?

Necítíte se tak úplně ve své kůži, jste nápadně často unavení či nachlazení, míváte křeče v nohách, pálí vás oči nebo nejste spokojení s kvalitou vlasů či pleti? Někdy se stačí zamyslet nad svým jídelníčkem a tzv. dotankovat minerály a vitamíny, které nám ve stravě právě chybí. Hladina důležitých látek v těle kolísá a jejich spotřeba pro tělesné funkce je různá. Pokud dojde k dlouhodobějšímu nedostatku, začneme sami pociťovat různé signály.....

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz: